pondělí 12. prosince 2016

Čhögjal Namkhai Norbu Rinpočhe a dzogčhen

Když učíte, často hovoříte o rozdílu mezi revolucí a evolucí…
Často slyšíme, že v současném světě potřebujeme mír. Jak ale lze takový mír ve světě nastolit, když všichni jsou omezení, ani trochu se neotvírají a vždy přemýšlejí v kategoriích „já“, „my“ apod.? Totéž platí pro politické strany nebo státy. Pokud potřebujeme mír, pak potřebujeme evoluci. Vždy máme představy v tom smyslu, že chceme někoho změnit. Říká se tomu evoluce, ale nefunguje to a nepřináší žádný prospěch.

Jakou podobu by měla mít evoluce?
Evoluce znamená, že s tím, jak postupně jeden po druhém poznáváme princip nauky džogčhenu, uvolňujeme se a děláme to nejlepší, co dokážeme, a pracujeme s lidmi podle okolností. Víme, že omezení jsou negativní, ale na relativní úrovni platí, že pokud neaplikujeme určitá omezení, nemůžeme žít v této společnosti. Vše je omezeno – taková je naše situace, naše dualistická vize. Dosud většina z nás nerozpoznala vlastní stav dzogčhenu, a proto musíme být bdělí a pozorní.

Jak konkrétně se to týká každého z nás?
Někteří lidé mají konflikty a přemýšlejí o nich egoisticky: „Ten člověk mi dělá problémy, ale já jsem v tom nevinně.“ To není pravda, protože Buddha řel, že vše je vzájemně závislé, a pokud to víme, pak není těžké tomu porozumět. Pokud s tím druhým člověkem nemáte nic společného, proč s ním tedy máte problémy? Pokud s ním máte nějaký problém, znamená to, že s ní máte nějaký vztah.


Sféra -  září 2016, ročník 16


Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkoušky z lásky

Připadá mi to absolutně nemožné, ale buď se mi rozbilo vyhledávání, nebo jsem skutečně ještě nikdy nevyzval ke zrušení Vánoc. Tudíž je dost ...