pondělí 25. června 2018

objasnit


“Objasnit znamená opakovat myšlenku dítěte jinými slovy. Hledejte ve výroku dítěte skryté pocity nebo významy. Když mate dojem, že jste to pochopili, zkuste myšlenku opakovat jinými slovy, abyste měli jistotu.
Líza:”Anna je pěkná kráva.”
Matka: “Takhle nemluv. Už jsem ti to přece říkala.”
Matka reaguje kritickým tónem. Reaguje na Lízina slova a její reakce je uzavřená. Jejím výrokem končí další komunikace. Líza už toho moc o svých problémech nebo pocitech moc víc neřekne.
Líza:”Anna je pěkná kráva.”
Matka: “Jsi na ni rozlobená?”
Líza: “Jo. Vyzvonila ostatním holkám, že se mi líbí Béďa.”
V tomto případě matka reaguje otázkou, takže Líza pokračuje v komunikaci. Matka má dojem, že Líza je rozzlobená, a ověří si to. Líza z toho vidí, že jí matka naslouchá. Váš první dojem nemusí být vždy správný. Otevřené odpovědi v každém případě vaše děti povzbudí k další komunikaci. Nesprávná otevřená odpověď je lepší než uzavřená odpověď.
Ujasněte si, zda jste dítě správně pochopili, abyste ho povzbudili k pokračování rozhovoru o problem nebo o jeho pocitech. (Severe, S.)
Chtěla jsem tím ukázat, že je možné k dětem přistupovat jako k partnerům, se kterými můžeme diskutovat, od kterých se můžeme i něco přiučit, které nemusíme ovládat. Už tím, jak k nim přistupujeme, jim můžeme ukazovat, že jsou zcela jiné cesty než použití moci a existence hiearchie k tomu, aby skupina lidí úspěšně fungovala.


Přímá cesta  březen 2004 číslo 6

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkoušky z lásky

Připadá mi to absolutně nemožné, ale buď se mi rozbilo vyhledávání, nebo jsem skutečně ještě nikdy nevyzval ke zrušení Vánoc. Tudíž je dost ...