Dnes to mladí mají
snazší - vidí úspěšné cesty, mají se kým inspirovat, koho se ptát.
Prací ve velké
organizaci nezjistíte, na co opravdu máte. Protože je vyloučeno, abyste
jakýkoli svůj záměr realizovali od počátků až do konce - ať vítězného, či hořkého.
Za své porážky a
neúspěchy jsem si stejně jako za vítězství a úspěchy, mohl vždy pouze sám.
Zaměstnanci, zvláště ve velkých firmách, a myslím i vrcholové manažery, si
tento luxusní pocit nikdy nevychutnají.
Myšlení podnikatele
je nepřetržitě ovlivňováno novými podněty a impulzy, které ho posouvají k
lepšímu. Naučil jsem se například duševní hygieně, vedoucí k pozitivnímu
myšlení. Cítíte se spokojenější. Překonávání překážek začne být pro podnikatele
spíše vyzvou než zátěží.
Podnikání prostě
stojí za to; že svoboda a nezávislost, které jsou podstatou podnikání, vyvažují
všechny případné výčitky a problémy; že chyb v podnikání samozřejmě uděláte
řadu, ale ty chyby jsou cenné, protože se s nimi naučíte vyrovnávat a
neopakovat je. A pak vážně neumím vysvětlit základní výhodu podnikání - že
pokud děláte práci, která vás skutečně baví a uspokojuje, přestáváte dělit čas
na "pracovní" a "soukromý".
Chyba je zakódována
už v dnešním pojetí demokracie. Ta se od ochrany základních lidských svobod
(jedince) stále více posouvá k prosazení zájmů většiny. Státy tak postupně
opouštějí svou historickou funkci a nabírají na sebe stále více veřejných
služeb, které ale nezvládají.
Stát totiž nemá málo
peněz. Ale špatně s nimi pracuje. V současné době může stát naše peníze - a on
žádné jiné nemá - použít libovolně k jakýmkoli, a to i obskurním účelům. Co
následuje, vidíme v Řecku.
Přirozeností člověka
je žít tak, aby mohl večer beze studu pohlédnout sám sobě do tváře. Tak si
přejí žít nejen buddhisté.
Nové příležitosti
existují za každé situace. Jen je nutné mít otevřené oči, upřímně analyzovat a
být připraven opravdu tvrdě pracovat. Těmi slovy nemyslím čtyřicet hodin týdně
s volnými sobotami a nedělemi. Já jsem fakticky neměl volno dvacet let. A
nelituji toho, protože moje příležitosti mě ani odpočívat nenechaly. To je
základní předpoklad podnikatelského úspěchů a zákonitost přirozeného lidského
rozvoje, který může přerušit jen totalita, a je jedno v jaké barvě, ať v rudé,
černé nebo zelené. My jsme ji už zažili a víme, že tak dokáže učinit, ale pouze
dočasně a za cenu velkého úpadku. Do té doby příležitosti pořád jsou.
Existují desítky
příruček, jak se stát úspěšným manažerem, ale to z nikoho dobrého manažera
neudělá. Zapotřebí je praxe, zkušenosti, disciplína a zásady, kterými manažeři
řídí jak sebe, tak podřízené. Podle mě ty zásady stačí čtyři. Je potřeba je
přijmout za své, konat výhradně podle nich a nedělat žádné výjimky. Tou první
je nesnažit se o budování složitých a rozsáhlých firemních struktur, protože ty
dříve či později spotřebují více času na interní komunikaci než vlastní byznys.
Malé samostatné kolektivy jsou motivovanější a lépe se vyhodnocují individuální
schopnosti. Velkou firmu tedy doporučuji budovat jako množinu malých ekonomicky
samostatných částí, zaměřených na svůj "core bussiness". Druhá zásada
je, že trvalý podnikatelský růst není utopie, jen dostatek kreativity. Je
nezbytné mít otevřené oči a včas rozpoznat nové příležitosti. Předčasné či
opožděné využití podnikatelské příležitosti znamená ztrátu. Firma, která se
neorientuje na dlouhodobý růst, není motivovaná a odsuzuje se k postupnému
zániku. Po dlouhodobé stagnaci se těžko zvedá. Akceptování stagnace je prvním
předpokladem poklesu. Třetí zásada je, že šéfuje zákazník. Toto musí bez
výjimky přijmout celá firma. I sebevyšší manažer, který má v garáži pět bavoráků,
by byl nulou bez přízně klientů. Proto musí mít zákazník přednost před
vnitřními záležitostmi firmy i pracovníků. Čtvrtou zásadou jsou zdravé otevřené
vztahy ve firmě, pozitivní myšlení a slušnost - to jsou předpoklady
spokojenosti jak klientů, tak zaměstnanců. Pohled na kyselé obličeje pracovníků
škodí stejně jako nekvalitní výrobky. Management musí lidi neschopné
pozitivního myšlení buď vůbec nezaměstnávat, nebo je nenechat komunikovat se
zákazníky. Toto je stejně důležité jako poctivost, která nesmí být jen slovo.
Pouze poctivost k sobě i k ostatním totiž může vést k dlouhodobému profitu,
uznání i vlastní spokojenosti.
FC
ročník V
vydání 5/ 2015
Žádné komentáře:
Okomentovat