čtvrtek 16. srpna 2018

Cyril Svozil


Dnes to mladí mají snazší - vidí úspěšné cesty, mají se kým inspirovat, koho se ptát.

Prací ve velké organizaci nezjistíte, na co opravdu máte. Protože je vyloučeno, abyste jakýkoli svůj záměr realizovali od počátků až do konce - ať vítězného, či hořkého.

Za své porážky a neúspěchy jsem si stejně jako za vítězství a úspěchy, mohl vždy pouze sám. Zaměstnanci, zvláště ve velkých firmách, a myslím i vrcholové manažery, si tento luxusní pocit nikdy nevychutnají.

Myšlení podnikatele je nepřetržitě ovlivňováno novými podněty a impulzy, které ho posouvají k lepšímu. Naučil jsem se například duševní hygieně, vedoucí k pozitivnímu myšlení. Cítíte se spokojenější. Překonávání překážek začne být pro podnikatele spíše vyzvou než zátěží.

Podnikání prostě stojí za to; že svoboda a nezávislost, které jsou podstatou podnikání, vyvažují všechny případné výčitky a problémy; že chyb v podnikání samozřejmě uděláte řadu, ale ty chyby jsou cenné, protože se s nimi naučíte vyrovnávat a neopakovat je. A pak vážně neumím vysvětlit základní výhodu podnikání - že pokud děláte práci, která vás skutečně baví a uspokojuje, přestáváte dělit čas na "pracovní" a "soukromý".

Chyba je zakódována už v dnešním pojetí demokracie. Ta se od ochrany základních lidských svobod (jedince) stále více posouvá k prosazení zájmů většiny. Státy tak postupně opouštějí svou historickou funkci a nabírají na sebe stále více veřejných služeb, které ale nezvládají.

Stát totiž nemá málo peněz. Ale špatně s nimi pracuje. V současné době může stát naše peníze - a on žádné jiné nemá - použít libovolně k jakýmkoli, a to i obskurním účelům. Co následuje, vidíme v Řecku.

Přirozeností člověka je žít tak, aby mohl večer beze studu pohlédnout sám sobě do tváře. Tak si přejí žít nejen buddhisté.

Nové příležitosti existují za každé situace. Jen je nutné mít otevřené oči, upřímně analyzovat a být připraven opravdu tvrdě pracovat. Těmi slovy nemyslím čtyřicet hodin týdně s volnými sobotami a nedělemi. Já jsem fakticky neměl volno dvacet let. A nelituji toho, protože moje příležitosti mě ani odpočívat nenechaly. To je základní předpoklad podnikatelského úspěchů a zákonitost přirozeného lidského rozvoje, který může přerušit jen totalita, a je jedno v jaké barvě, ať v rudé, černé nebo zelené. My jsme ji už zažili a víme, že tak dokáže učinit, ale pouze dočasně a za cenu velkého úpadku. Do té doby příležitosti pořád jsou.

Existují desítky příruček, jak se stát úspěšným manažerem, ale to z nikoho dobrého manažera neudělá. Zapotřebí je praxe, zkušenosti, disciplína a zásady, kterými manažeři řídí jak sebe, tak podřízené. Podle mě ty zásady stačí čtyři. Je potřeba je přijmout za své, konat výhradně podle nich a nedělat žádné výjimky. Tou první je nesnažit se o budování složitých a rozsáhlých firemních struktur, protože ty dříve či později spotřebují více času na interní komunikaci než vlastní byznys. Malé samostatné kolektivy jsou motivovanější a lépe se vyhodnocují individuální schopnosti. Velkou firmu tedy doporučuji budovat jako množinu malých ekonomicky samostatných částí, zaměřených na svůj "core bussiness". Druhá zásada je, že trvalý podnikatelský růst není utopie, jen dostatek kreativity. Je nezbytné mít otevřené oči a včas rozpoznat nové příležitosti. Předčasné či opožděné využití podnikatelské příležitosti znamená ztrátu. Firma, která se neorientuje na dlouhodobý růst, není motivovaná a odsuzuje se k postupnému zániku. Po dlouhodobé stagnaci se těžko zvedá. Akceptování stagnace je prvním předpokladem poklesu. Třetí zásada je, že šéfuje zákazník. Toto musí bez výjimky přijmout celá firma. I sebevyšší manažer, který má v garáži pět bavoráků, by byl nulou bez přízně klientů. Proto musí mít zákazník přednost před vnitřními záležitostmi firmy i pracovníků. Čtvrtou zásadou jsou zdravé otevřené vztahy ve firmě, pozitivní myšlení a slušnost - to jsou předpoklady spokojenosti jak klientů, tak zaměstnanců. Pohled na kyselé obličeje pracovníků škodí stejně jako nekvalitní výrobky. Management musí lidi neschopné pozitivního myšlení buď vůbec nezaměstnávat, nebo je nenechat komunikovat se zákazníky. Toto je stejně důležité jako poctivost, která nesmí být jen slovo. Pouze poctivost k sobě i k ostatním totiž může vést k dlouhodobému profitu, uznání i vlastní spokojenosti.


FC
ročník V
vydání 5/ 2015

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkoušky z lásky

Připadá mi to absolutně nemožné, ale buď se mi rozbilo vyhledávání, nebo jsem skutečně ještě nikdy nevyzval ke zrušení Vánoc. Tudíž je dost ...