Nemůžeme mluvit o vzdělání,
pravidla mumifikačních procesů se předávala v rodině. Syn přebral řemeslo od
otce a podobně. Žádné psané poučky na to nebyly. I proto toho o jejich práci
dnes víme tak málo. Neměli žádné hluboké znalosti anatomie, jak se často mylně
uvádí. Ty měli lékaří. balzamovači vnitřnosti z těla vytrhávali dosti drsným,
nešetrným způsobem. Rozhodně to nebyli vážení občané, ba naopak. Šlo o velmi
nízkou společenskou vrstvu, lidé se jich štítili. Egypťané je navíc podezírali
z nekrofilie. I proto si balzamovači směli pro těla zesnulých do rodin chodit
až čtvrtý den po smrti. To už totiž částečně začal proces rozkladu, který je
měl od obcování s nebožtíky odradit. Jejich dílny bývaly na okraji osídlení,
obvykle u nějakého kanálu, protože měli obrovskou spotřebu vody.
Vrcholným obdobím, kdy tento
proces dovedli k dokonalosti, bylo období jedenadvacáté dynastie (asi 1080 až
945 př. n. l.). Mrtvým tehdy dokonce nařezávali líce a vycpávali je, aby tvář
vypadala jako zaživa. Oči se vykládaly kameny, aby byla iluze co
nejdokonalejší. Naopak k úpadku balzamování došlo v řecko-římské době (332 př.
n. l. až 395 n. l.). Těl se v té době zpracovávalo mnohem více než dříve.
Přístup k řemeslu tehdy obecně upadal, což se odrazilo i na kvalitě mumií. Neuměli
tělo dobře nabalzamovat, a tak se soustředili na vnější úpravu. Musela vypadat
dobře při předání. U nekvalitně nabalzamovaného těla přitom hrozilo, že se duše
ka, která z člověka po smrti odešla a po celou dobu procesu bloudila, do
původního těla nevrátí, protože ho nepozná. A tak by člověk ztratil záruku
posmrtného života.
Doc. PhDr. Květa Smoláriková,
PhD.
Žádné komentáře:
Okomentovat