Naděje je v ženách, oněch "svatých
poběhlicích", které se dokážou vymanit z role malé holčičky kladoucí si
požadavky typu "potřebuji, abys mě zachránil" a které dovedou svému
muži říct: "Nepotřebuji tě, protože jsem kompletní taková, jaká jsem. A s
radostí se s tebou setkám, abychom spolu sdíleli to, jací jsme, a vzájemně se
od sebe učili."
..utrpení v životě většiny žen má svůj počátek
v nekritickém přijímání a víře v mýty a stereotypy, jimiž je prostoupena naše
kultura a náboženské vnímání, naše vzdělávací koncepce i zvyky.
Ztráta fyzické nesmrtelnosti je cenou, jakou
život zaplatil za sex. Je samozřejmé, že když mezi buňkami dochází k
"sexu", jejich potomstvo není identické s žádným z rodičů. Stává se
výslednicí dvou prvotních buněk. S nesmrtelností je konec. S tím přichází
spousta výhod: specializace, vyšší vývojový stupeň, minimalizace rizika
degenerace a udržení možnosti další evoluce. Toto všechno by nemohlo nastat,
kdyby byl donekonečna reprodukován stále stejný genotyp.
Obvyklý výklad rajského mýtu je šikovným a
nenahraditelný nástrojem, který slouží k útlaku ženské poloviny lidstva a
udržování její závislosti na mužích. Zamýšlené se ještě jednou, jakým způsobem
mohlo dojít k rozdělení na dvě pohlaví a čím je tvořena každá z rozdělených
částí. Celá věc není tak jednoznačná, jak bychom se mohli domnívat z
televizního záběru s listem papíru. Není to tak, že v původní jednotě byl
napravo muž a nalevo žena. Když si důkladněji rozebereme vztah částí k celku -
jako k tomu po staletí přistupovali mystici a v poslední době také fyzikové,
biochemici a badatelé chaosu -, uvidíme, že každý, byť nejmenší dílek v sobě
zahrnuje veškeré atributy celku, jehož je součástí. Část se neliší od celku a
celek se neliší od části. Přesně jako je tomu u fraktálních struktur. Pokud
tomu tak je, potom jak ženy, tak i muži jsou v každé své části, v každém
jednotlivém dilu, prostoupeni mužstvím i ženstvím.
..každá žena je zároveň ženou i mužem, a každý
muž je mužem, ale také ženou.
Muž a žena se v životě hledají a setkávají
proto, aby se od sebe vzájemně učili. Muž nachází ženu, aby se od ní učil
ženskosti, a žena nalézá muže, aby se od něj učila to, co je mužské.
Strom se svojí korunou, kmenem a kořeny je
schematickým obrazem naší nervové soustavy: mozek, páteřní mícha, křížová
pleteň. Pozření plodu je získáním přístupu k tomu, co je hodně vysoko a je
vyvrcholením života stromu, v kondenzované formě obsahuje veškerou jeho
energii. Díky evolučním změnám a vzpřímené chůzi získala centrální nervová
soustava schopnost kanalizovat energii tak mohutnou, že u člověka došlo k
uvědomění si sebe sama, v důsledku čehož sám podlehl iluzi o vlastní, svébytné
existenci.
Destruktivní aspekt ženy souvisí s takovým
působením, které zaobluje hrany, ale také zpochybňuje konečné formy,
rozmělňuje, rozkládá. Řez, vlhkost, voda, hniloba, fermentace a - to jsou
biologické příklady procesů, které ženský aspekt přírody využívá v procesu
přípravy místa a potravy pro nový život. Ničeno je vše, co je staré,
nepotřebné. Všimněme si, že to, co nám připadá jako destrukce, je ve
skutečnosti projevem života sama o sobě. Patrně proto jsou muži mnohem častěji
sběrateli, více než ženy lpí na výsledcích své práce, svého myšlení, nápadů,
idejí či ideologií, jež brání do posledního dechu v nekonečných válkách. Jinak
než ženy, které snadněji postřehnou relativitu ideologií nebo doktrín. Ženy
často inspirují - jak nám ukazují dějiny - k ničení toho, co je staré. Ve
vztazích jsou to hlavně ony, kdo tlačí na změny, hledají inspiraci a nápady,
stávají se výzvou pro své muže.
Jiný zenový mistr řekl, že skrze probuzení si
vesmír uvědomuje sebe sama.
Čím více si podtrháváš ve svém Písmu svatém,
čím více tam máš otazníků a poznámek, tím lépe to o tobě svědčí.
Návrat k matriarchátu by byl bezesporu chybou,
krokem zpět do minulosti. Naděje tkví v evoluci lidského rozumu a vědomí, která
snad dokáže pomocí nejen mužům, ale i ženám v nalezení vnitřní rovnováhy.
Efektivní řešení pro ženu spočívá v
znovuzískání svého těla, aby mohla uchopit život do vlastních rukou a díky tomu
opět nabýt svoji identitu. Pak už nebude potřeba stávat se ani světicí, ani
děvkou z rodičovské kletby.
Klíčem k porozumění souvislosti mezi sexualitu
a posvátnem může být zjištění, které se často objevuje v indické tantrické
literatuře, mimo jiné také v knize, která vyšla v Polsku: Tantra - umění vědomé
lásky. Narazíme v ní na upozornění, že žena není schopna dosáhnout duchovního
naplnění a celkového pocitu identity, dokud svoji sexualitu plně a náležitě
neprožije a tuto sexualitu nezačne respektovat její okolí. Během psychoterapie
často vychází najevo, že ženy, které trpí pocitem ztráty identity a nežijí svůj
život, mají zablokované brániční dýchání, břicho i pánev, a tím i přístup k
dosažení pocitu uspokojení a radosti z toho, že jsou ženami.
Když jsi mluvil o ženě, která nepotřebuje
muže, cítil jsem se takový malý, ohrožený.
Kdo jsem já, když mě žena nepotřebuje? To nám ukazuje, jak je zase náš mužský pocit identity založený na přítomnosti ženy v našem životě, a nejlépe takové, který nedokáže žít bez nás.
Žádné komentáře:
Okomentovat