Není proto divu, že hra zachází s ženami dost necitlivě. Jsou postaveny do role němých obětí nebo prostitutek, které je možné bez výčitek zmlátit nebo zabít. Ženy přitom nejsou ozbrojené, nejsou nepřáteli, proti nimž hráč se svým avatarem stojí – jejich zabíjení není ve hře nutnost. Tohle výrazně genderované násilí je přitom ztělesněním feministické noční můry. V době etablovaných diskuzí o male gaze, objektifikaci nebo počtu ženských postav ve filmech (a v zásadě už i v hrách) to vypadá dost jako škodolibá facka. Nervózní rozpaky nad tím, jak se v GTA zachází se ženami, přitom provází sérii už od začátku. Ve Vice City (2002) bylo možné ženy na ulici pronásledovat a okrádat. Hra ale umožňovala také provozovat sex s prostitutkami (byť nebyl vidět na obrazovce). Ačkoli šlo samozřejmě o dobrovolnou akci, vyplatila se, protože z ní hráč získal bonus v podobě extra života. GTA: San Andreas (2004) inspirovaný životem gangů v Kalifornii zase obsahoval kontroverzní sexuální minihru, o které se v rámci snah o regulaci herního obsahu diskutovalo dokonce i v americkém Senátu. V oficiální (počítačové) verzi sice nebyla, stačilo ale instalovat speciální mód, který ji odemkl.
Tereza Krobová, herní analytik
Žádné komentáře:
Okomentovat