Do akce se zatím zapojily menší obchody, převážně z řad bezobalových prodejen či bio prodejen. Tyto prodejny spolu s Hnutím Duha chtějí ukázat na to, že většina druhů ovoce, zeleniny a dalších plodin včetně oříšků, obilovin, kakaa a olejů je závislá na opylení. Včelám a divokým opylovačům ubližují chemické postřiky i rozsáhlé monokulturní lány o jediné plodině, kde si nemohou odpočinout a hladoví, píše v tiskové zprávě Hnutí Duha.
Česká akce navazuje na celoevropský projekt Save Bees and Farmers. „Ten má kořeny v Německu, kde je opravdu velký problém s úbytkem včel. V českém prostředí je alarmující především úbytek divokých opylovačů, jako jsou divoké včely, pestřenky, čmeláci nebo motýli,“ popisuje Ester Dobiášová.
Na sociálních sítích podporuje myšlenku online farmářské tržiště Scuk, i když přímo na webu výrobky kvůli náročnému technickému provedení označené nemá. Dalším obchodem je například pražský BioDomov.
„Nemáme zatím finální počet, o kolik jde produktů, označování je stále v procesu, ale s kolegyněmi odhadujeme, že jde o zhruba šedesát až sedmdesát procent zboží v obchůdku,“ uvádí Lenka Procházková Gregorová. Značení produktů, a tím podporovat větší rozmanitost přírody a snižování používání syntetických pesticidů, chtějí zachovat „nastálo“.
Podobně hrůzostrašně to vypadalo před lety i v americké prodejně Whole Foods, která zboží, jež by bez včel nevzniklo, z regálů stáhla úplně. Odstraněno tehdy bylo 237 ze 453 produktů a svět obletěly obrázky prázdných regálů.
„Myslím, že povědomí o problematice úbytku včel a obecně záchraně biodiverzity se v poslední době postupně zlepšuje, vznikají divoké louky ve městech, rozšiřuje se precizní zemědělství, a samozřejmě i my v Košíku cítíme svůj díl společenské zodpovědnosti,“ uvádí mluvčí Košíku František Brož s tím, že se s Hnutím duha domluví, jak by mohli spolupracovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat