pondělí 7. ledna 2019

Umění milovat - Erich Fromm


Kdo nic neví, nic nemiluje. Kdo nic neumí, nic nechápe. Kdo nic nechápe, je bezcenný. Ale ten, kdo chápe, ten i miluje, všímá si, vidí... Čím hlubší poznání, tím větší láska...

..jim jde o to, co udělat, aby byli milováni, aby se stali hodnými lásky. V úsilí dosáhnout tohoto cíle sleduji několik různých cest. Jedna, po níž se pouštějí hlavně muži, je být úspěšný, být tak mocný a bohatý, jak to připouští společenské omezení, které je dáno postavením každého jednotlivce. Jiná cesta, kterou volí hlavně ženy, je úsilí o zvýšení vlastní přitažlivosti péčí o své tělo, oděv atd. Další možnost, jak získat přitažlivost, které využívají jak muži, tak ženy, je ta, že si člověk osvojí příjemné způsoby, schopnost vést zajímavé rozhovory, že je ochoten pomáhat, skromný, nesvárlivý. Mnohých z těchto způsobů, jak učinit sám sebe hodným lásky, používají lidé i tehdy, když chtějí dosáhnout úspěchu, "získat přátele a vliv na lidi". Vlastně to, co si většina lidí našeho kulturního okruhu představuje pod pojmem být hoden milování, je v podstatě něco mezi popularitou a sexappelem.

V každém případě pocit zamilování vzniká obvykle jen se zaměřením na takové lidské zboží, které je v dosahu vlastních možností směny.

Obě osoby se dobře seznámí, jejich intimita stále více ztrácí svou zázračnost, až konečně jejich rozpory, jejich zklamání a nuda, kterou navzájem pociťují, zabíjí vše, co z počátečního vzrušení zbylo.

Pohlavní orgasmus může vyvolat stav velmi podobný tomu, jaký vyvolává trans, nebo připomínající účinek některých omamných jedů.

Ale u mnoha jedinců, jejichž odloučenost se nepřekonává jiným způsobem, dostává vyhledávání pohlavního orgasmu funkci, která ho činí ne nepodobným alkoholismu a požívání omamných jedů.

Nejhlubší lidská potřeba je proto potřeba překonat odloučenost, opustit vězení své samoty.

Většina lidí si svou potřebu konformity ani neuvědomuje. Žijí v klamné představě, že sledují své vlastní myšlenky a sklony, že jsou individualisté, že dospěli k svým názorům na základě svého vlastního myšlení - a že pouhou shodou okolností jsou jejich názory stejné jako názory většiny. Souhlas všech je jim důkazem správnosti „jejich“ myšlenek. Protože však potřeba nějakého pocitu individuality přece jen zůstává, uspokojuje se podružnými odlištnostmi.

Soudobá společnost hlásá tento ideál neindividualizované rovnosti, protože potřebuje lidské atomy jeden jako druhý, aby v masovém nahromadění fungovaly hladce, bez tření; aby všichni jednali podle stejných rozkazů, ale přitom aby byl každý přesvědčen, že sleduje jen své vlastní touhy. Stejně jako moderní masová výroba si vyžaduje standardizaci zboží, společenský proces vyžaduje standardizaci lidí a této standardizaci se říká „rovnost".

Kromě konformity je třeba uvažovat ještě o jiném činiteli soudobého života jako o prostředku k zmírnění úzkosti z odloučení: o úloze rutiny práce a rutiny zábavy. Člověk se stává „dodržovatelem pracovních hodin,“ je součástí dělnictva či byrokratické armády úředníků a manažerů. Má jen málo iniciativy, jeho úkoly jsou předepsány organizací práce; je dokonce malý rozdíl mezi těmi, kteří zaujímají vyšší stupínky žebříku, a mezi těmi, kteří jsou dole. Všichni plní úkoly předepsané celou strukturou organizace s předepsanou rychlostí a předepsaným způsobem. I city se předpisují: bodrost, tolerance, spolehlivost, ctižádost a schopnost vycházet s každým bez třenic. Zábava je podobně šablonovitá, i když ne tak drasticky. Knihy vybírají čtenářské kluby, filmy majitelé filmových společností a kin a reklama, kterou oni platí; i zbytek je uniformní: nedělní výlet autem, posezení u televize, hra v karty, společenské večírky. Od narození do smrti, od pondělka do pondělka, od rána do večera - všechna činnost je rutinní, prefabrikovaná. Jak by mohl člověk zapletený do této sítě rutiny nezapomínat, že je člověk, jedinečná osobnost, že má jen tuto jedinou příležitost žít, s nadějí a zklamáním, se smutkem a bázní, s touhou po lásce a s hrůzou před nicotou a odloučením?

Je to nejzákladnější vášeň, je to síla, která drží pohromadě lidstvo, rod, rodinu, společnost. Nedosáhnout tohoto splynutí znamená šílenství či zničení - zničení sebe nebo zničení jiných. Bez lásky by lidstvo nemohlo žít ani den. A přece, nazýváme-li spojení mezi lidmi „láskou“, narážíme na vážnou obtíž. Splynutí je možno dosáhnout různými způsoby - a rozdíly nejsou o nic méně významné než to, co je různým formám lásky společné. Máme je tedy všechny nazývat láskou? Nebo máme vyhradit slovo „láska“ jen pro specifický druh spojení, který je ideálem ctnosti ve všech velkých humanistických náboženstvích a filosofických soustavách za poslední čtyři tisíce let západní i východní historie?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkoušky z lásky

Připadá mi to absolutně nemožné, ale buď se mi rozbilo vyhledávání, nebo jsem skutečně ještě nikdy nevyzval ke zrušení Vánoc. Tudíž je dost ...