sobota 25. května 2019

Abeceda života: Štěstí pozornosti - Anselm Grün


Uvádět Do stavu pozornosti je cílem každé duchovní cesty. Všechny totiž znají obezřetnost při zacházení s věcmi, s lidmi a s přítomným okamžikem. Jsem-li pozorný, dávám si pozor na všechno, co dělám. Prostě si nežiji jen tak nazdařbůh. Jsem naplno u všeho, co beru do ruky. Uvědomuji si, co se právě děje. Jdu-li se s pozorností umýt, dojde mi, jaké tajemství to mytí obsahuje. Zbavuji se veškeré špíny, a to nejen té vnější, ale především své vnitřní emocionální nečistoty. Omývám se od všeho, co kalí můj původní a nefalšovaný obraz. Vnímám vodu, osvěžující a smývající to, co zkresluje mou skutečnou podobu. Všechno, co dělám, dostává mou pozorností hlubší smysl.
Náš pojem pro vyjádření pozornosti vychází ze stejného slovního kořene jako pojem nazírat. Pozorný je tedy ten, kdo u toho, co dělá, přemýšlí o tom, co se tu vlastně děje. Neproplouvá jen tak bezmyšlenkovitě životem, ale je si jej vědom. Setkáváme se s lidmi, kteří jsou v myšlenkách na hony daleko od toho, co právě dělají. Jdou třeba na procházku, ale myslí na něco docela jiného. Nevnímají cestu, po které jdou, ani kroky, jimiž po ní kráčejí. Spíše se procházejí prostorami své fantazie. Pozornost však znamená, že se zcela oddávám své chůzi. Uvědomuji si každičký krok. Co to znamená, že jdu? Dotýkám se země - a jdu dál. Nezůstávám viset na místě. Jít znamená pokračovat kupředu, neodpočívat u dosaženého cíle, nýbrž proměňovat se za pochodu.
Věnuji-li pozornost své chůzi, otevře se mi její tajemství. Začínám si ji uvědomovat jako podobenství vlastního života...

Probudit se znamená nespokojí se s rouškou iluzí, kterou jsme rozestřeli přes veškerou skutečnost, ale dohlédnout až za obzor věcí, a tak odhalit skutečnou pravdu o životě.

Kdo se k obyčejnému předmětu chová stejně jako k liturgickému, ten si dokáže vážit skutečné hodnoty věcí. V čemkoli se pak dokážeme dotknout původního zdroje: všechno je Boží stvoření, všechno je jeho dar.

Pod každým kamenem se ukrývá tajemství. Kdo je v životě pozorný, ten je objeví.

Procházím-li pozorně dveřmi, připomenu si, co znamená přejít z jednoho prostoru do jiného. Dveře přede mnou otvírají nový prostor. Něco opouštím a do něčeho nového vstupuji. Ježíš prohlašuje sám o sobě, že on je takovými dveřmi. Svým způsobem bytí naplňuje to, co zakouší pozorný člověk při průchodu dveřmi: Dveře mě uvádějí do vnitřního prostoru duše, do nitra vlastního srdce. Ve svém životě překračují nejeden práh. Vstupuji na neznámý terén. Otvírají se pro mě nové prostory, které dosud neznám. Dveře se otvírají a zavírají. Projdu-li po skončení práce pozorně dveřmi svého domova, vědomě tak za sebou zavírám dveře k práci a otvírák dveře k rodině, abych v ní byl skutečně přítomen, až přijdu domů. Mnozí se ale vracejí do svých domovů se spoustou pracovních problémů. Pořád ještě jsou někde jinde. Projít vědomě dveřmi znamená nechat za sebou všechno ostatní a vkročit nerozdělen do prostoru, který se přede mnou za dveřmi otvírá.

Tak má být každý člověk dobrým vrátným, který se zeptá každé myšlenky klepající na jeho dveře: "Patříš ke mně, nebo máš nepřátelské úmysly? Chceš mi skutečně něco říct nebo máš v plánu obsadit můj dům a mě z něj vyhodit?" Dbát na vlastní myšlenky - to je důležité životní cvičení. Myšlením totiž všechno začíná. Myšlenky mohou přinášet lék, ale stejně tak nám mohou uškodit.
Potřebujeme bdělost našeho vrátného, který prozkoumá každou myšlenku snažící se proniknout do našeho vnitřního obydlí, zdali je dobrá nebo ne, a jestli náhodou nejde o nezvaného návštěvníka, který se začne v našem domě roztahovat a zpochybní tak naše právo na bydlení v něm. Vrátný bdí. Nejsme. Chrání můj dům, abych v něm mohl žít v klidu a v bezpečí. Dopřejme si dobrého vrátného ke dveřím vlastního srdce a jazyka - brány vedoucí navenek, z níž často plynou neuvážená slova, která nejsou k dobru nám ani naším bližním.

Kdo není schopen navázat vztah s druhým člověkem, přehlíží jeho tajemství. Nedbá na hnutí své duše.

Ten, kdo nepoznal mizerný vztah k sobě, nikdy není u sebe, nikdy není opravdu"Myslím, že bychom tomu ani neměli říkat práce. Měli bychom to nazývat 'vytváření'. Něco vytváyAafsdfsfsFsdfsfsfsfsfsFFAsaaaYyříme. A to, co vytvářím, je součástí mě samotného. Je to součástí mé identity. Z toho pramení pravé štěstí." "doma". Je všude a nikde. Stěžuje si na svůj pocit osamělosti a opuštěnosti. Jenže on není sám u sebe. Nedopřeje si vlastní blízkost. Tím více ale touží po blízkosti druhých lidí. Jakmile se ale k němu někdo přiblíží, nedokáže tu blízkost snést.

Jakmile začneme vnímat vztah, sami od sebe začneme zacházet s věcmi pozorněji.
Kdo si vybudoval vztah ke kamínku, který mu daroval přítel nebo přítelkyně, pro toho kámen najednou ožije, začne mluvit. Vypráví o místech, v nichž ležel. Vypráví o své touze být součástí katedrály.

Být bdělý neznamená především vzepnout se k výkonu, který bychom rádi zvládli. Pozornost nás chce naučit spíš umění, jak intenzivně žít, chce v nás probudit chuť do života. Kdo dokáže žít zcela přítomným okamžikem, dokáže jej vychutnat a užít si jej. Každý okamžik se promění ve zkušenost plnosti života. Stačí položit se do trávy - a otevře se před námi ráj barev a tvarů.
Nedokážeme-li být skutečně šťastni, je to vinou nedostatku pozornosti.
Kdo kráčí pozorně podzimním lesem, užasne nad zázrakem barev, které před ním podzim prostírá.
Pozorný člověk nemusí podnikat daleké cesty. Prostá vycházka v sobě skrývá všechno, po čem srdce touží.

Upouštím od zápasu s vlastními myšlenkami. Uvědomím si je a nechám je být. Samy od sebe se rozplynou. Nebo se promění. V každém případě mě přestanou ovládat.

Jemný je ten, kdo dokáže být ve společnosti sebe samého, s nejrůznějšími potřebami a přáními své duše, se svými vášněmi a emocemi. Jemný člověk žije v míru i s protiklady ve svém srdci. Jedná jemně s lidmi okolo sebe, protože k nim cítí vnitřní pouto. Ten, kdo je ve vztahu s věcmi a s lidmi, si osvojuje jemnost. Nepotřebuje se chránit před hrubostí a tvrdostí. Pozornost pramení z jeho jemnosti a z jeho vztahu k věcem, k sobě samému a k druhým lidem. Je projevem jeho pocitu sounáležitosti.
Pozorný a opatrný člověk vnímá vnitřní jednotu se vším. Cítí svou sounáležitost se světem, s věcmi i s lidmi.

Pozornost, opatrnost a mírnost jsou mými dveřmi ke skutečnému a vědomému životu.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkoušky z lásky

Připadá mi to absolutně nemožné, ale buď se mi rozbilo vyhledávání, nebo jsem skutečně ještě nikdy nevyzval ke zrušení Vánoc. Tudíž je dost ...