Jakub Sechter a David Nevečeřal věří, že s
penězi můžete nakládat lépe. Jejich mobilní aplikace Spendee dostane všechny
vaše výdaje přehledně pod jednu střechu a pomůže vám ušetřit. A teď na ni
dostali posvěcení od ČNB.
Aplikace Spendee za sebou má velmi úspěšný
rok. Spendee totiž jako vůbec první subjekt v Česku (zdůrazňujeme, že se jedná
o malý startup) získala od České národní banky povolení k přímému napojení na
bankovní účty související s novou evropskou směrnicí s názvem PSD2.
Když se vyhneme technikáliím a právnické
terminologii, dojdeme k prostému závěru - může se napojit na bankovní účty
svých klientů a téměř v reálném čase sledovat transakční pohyby. To ji, jako
aplikaci na mapování výdajů a plánování rozpočtů, posune o značný kus dopředu.
A funguje to velmi jednoduše - uživatel ji
stáhne do telefonu a spojí s ní své bankovní účty čímž se veškeré útraty
zaznamenávají a automaticky třídí. Systém už jednotlivé nákupy opravdu většinou
dokáže rozpoznat sám, a odpadá tak zdlouhavé ruční rozřazování.
Nad každou kategorií si pak klient může
nastavit rozpočet a třeba i zvolit, kolik by rád ušetřil. Podle tempa utrácení
ho aplikace také upozorní, zda svůj cíl spíše dodrží, či ne.
Získat povolení centrální banky na přímé (a
klíčové) napojení k účtům Jakubu Sechterovi zabralo 10 měsíců a kladnému
výsledků z konce loňského roku předcházely stovky hodin papírování, přetvářění
interních procesů a zjišťování všemožných razítek a záruk?
"Přibyla mi nějaká ta vráska ale stalo to
za to. Zejména když vezmu v úvahu, že o licenci žádají opravdu velké firmy se
stovkami zaměstnanců. Firmy, které mají vlastní právní oddělení a movité
investory v zádech," bilancuje nad regulatorním rozhodnutím a jedním dechem
dodává, že budou usilovat o získání tohoto povolení i v rámci dalších unijních
států.
O Spendee se nikdo nestaral. "Aplikace
ležela odsunutá na druhé koleji, ale lidé ji přesto začali stahovat. Každý
měsíc nám přibylo 30 až 40 tisíc stažení z celého světa, a to bez jakékoli
propagace, bez marketingových nákladů.," vzpomíná Jakub Sechter na konec
roku 2016.
Odkud to lavinové stahování? Pro spoustu lidí
prý zkrátka před příchodem Spendee neexistovala žádná intuitivní a kvalitně
grafický zpracovaná aplikace, která by jim pomohla ušetřit.
Do startupového akcelerátoru Google Launchpad
se hlásí tisíce startupů z celého světa. Po odeslání přihlášky se základními
údaji musí projít úvodní selekcí, a pokud se tak stane, čeká je série přísných
videorozhovorů, kde jsou ostřílení investoři připraveni odhalit jakoukoli
mezeru v byznysplánu. Výsledkem je asi třicítky šťastných projektů, které pod
taktovkou Googlu čeká měsíční akcelerační program v Silicon Valley. A byly to
pravé projekty Spendee a Gamee, které se předloni v květnu do nejužšího výběru
jako první tuzemské startupy v historii dostaly.
"Tamější mentoři mluví vaším jazykem, ale
protože mají zkušenosti s budováním firem na nejnáročnějším trhu a pod rukama
jim prošly tisíce startupů, je to úplná živá voda. Odvezli jsme si skvělé
poznatky stran samotného produktu a naučili jsme se, jak velmi rychle testovat
naše nápady, zjišťovat, zda jdeme správným směrem."
Zkušenost to pro tým Spendee byla o to
cennější, že právě ve Spojených státech mají nejvíce uživatelů (Česko je páté).
Čím více bude Spendee i díky PSD2 pronikat do
finančního chování uživatelů tím více jim chce postupem času začít explicitně
radit. Když aplikace například uvidí, že uživatel platí nadprůměrné účty za
elektřinu, bude mu jednou moci doporučit levnější variantu. To samé platí
například pro konsolidaci půjček. Cíl má zůstat vždy stejný - ale díky jejímu
používání měl klient na účtu vždy nějakou tu korunu navíc.
Často uživateli vůbec nebudeme chtít nic
prodat a jen třeba poukážeme na to, že v dané příjmové skupině v geografické
oblasti lidé obvykle utrácejí za oblečení menší procento z příjmu, a zda by to
tedy nechtěl změnit a ty peníze navíc si raději ukládat na důchodové spoření.
To, že si ji doposud stáhlo více než tři
miliony lidí po celém světě, je pro Jakuba Sechtera s Davidem Nevečeřalem sice
fajn číslo, ale hlavní zůstává, kolik z nich ji pravidelně používá. Teď je to
přes 160 tisíc měsíčně aktivních uživatelů.
Forbes únor 2019
Žádné komentáře:
Okomentovat