Obchodní řetězec Lidl vsadil na dlouhodobé zlevňování základních potravin dle svého výběru. Do této nabídky se dostal i rohlík. Ten prodává Lidl od 16. ledna za 1,50 Kč. Běžná cena tohoto pečiva je v Lidlu obvykle 1,90 Kč. Podobnou částku dáte za rohlík i u většiny řetězců a menší obchody ho prodávají zhruba za tři koruny. Lidl má prozatím v plánu držet cenu nízko do 2. února. Na to už zareagovali jeho konkurenti Tesco i Penny a rohlík tukový u nich spadl na 1,50 Kč za kus. Na tom, že se obchodní rival přizpůsobuje hodnotám zboží, není nic překvapivého, ani nového. Podobnou strategii u stejného druhu pečiva zkoušel už před časem Kaufland. V tom je ale právě „zakopaný pes“.
Snižovaní cen má většinou logicky dominový efekt. Problém je, že si to mohou dočasně dovolit velké řetězce, ale malým obchodníkům zadělávají na nesnáze. Jsou pod tlakem, aby u svých výrobků snižovali cenovky spolu s ostatními. V aktuální „kauze rohlík“ se bouří pekaři, kteří cítí křivdu nad svou odvedenou prací. Podle Svazu pekařů a cukrářů v ČR není možné, aby byla cena rohlíku po započítání všech nákladů pod tři koruny. Spekuluje se dokonce o tom, že pekárny dodávají řetězcům zboží pod cenou. Podle Svazu je denní výroba rohlíků v České republice kolem 13 milionů kusů, do řetězců se jich dodává kolem osmi milionů. Ostatní řetězce zatím tvrdí, že nemají v plánu následovat cenovou politiku Lidlu a Tesca.
Zároveň výrobci pečiva upozorňují, že takový tlak na nízké ceny může některé pekárny zlikvidovat a čerstvé pečivo by bylo paradoxně nahrazeno zmrazenými polotovary. To by nakonec uškodilo samotným zákazníkům, kvůli kterým se slevové akce pořádají. Ti si zase ubližují tím, že jsou zvyklí nakupovat většinu zboží za akční ceny. Marketingové strategie potravinových řetězců je natolik zhýčkaly, že výrobky za reálnou cenu bez slevy nechtějí nakupovat a raději si počkají na výhodné nabídky, ve kterých se velcí prodejci předhánějí. Levné rohlíky, které se teď zdají jako výhodná koupě, tak mohou v budoucnu nakonec vést k jejich zdražení či zhoršení kvality.
Žádné komentáře:
Okomentovat