Jakých dopadů pandemie koronaviru se obáváte?
K porozumění některým důsledkům je potřeba trocha nedávné historie. Po listopadu 1989 to byly především pravicové strany, zejména ODS, které nejvíc rozdávaly majetky a dotace, čímž si kupovaly přízeň sponzorů i hlasy voličů. Vedle majetkového transferu privatizací obecních bytů je jedním z největších aktů pravicového sociálního inženýrství za účelem nákupu voličských hlasů zavedení masivní daňové a odvodové dotace OSVČ, ve světě ojedinělé, která způsobila vybujení švarcsystému (tedy zastírání zaměstnaneckého poměru formálně podnikatelským vztahem) do nebývalých rozměrů.
Problém je v tom, že v případech, kdy se o podnikatelský vztah jedná jen formálně a všechny trumfy nerovného přístupu k výrobním prostředkům drží nadále zaměstnavatel, shrabuje zaměstnavatel i většinu benefitu této dotace, takže u „švarc-zaměstnanců“ neprobíhá hromadění úspor. V čase krize pak dochází k tomu, že oběti švarcsystému nedisponují dostatečnými úsporami na její překlenutí, a na státní podporu nemají v důsledku nízkých odvodů nárok. To platí bez ohledu na to, zda je krize individuální nebo hromadná. Ovšem krize kolektivního rozsahu virové pandemie jistě vyvolá debatu o sociální neudržitelnosti systému, který jedné skupině obyvatel umožňuje vyhnout se třem čtvrtinám odvodů na úhradu nákladů kolektivních statků.
Společenské důsledky koronaviru už ostatně začaly ovlivňovat prekarizovanou „gig economy“. Společnosti Uber a Lyft dnes oznámily, že svým řidičům s diagnostikovaným koronavirem nebo v karanténě budou proplácet dva týdny nemocenské. Jedná se o bezprecedentní opatření, zvlášť pokud si uvědomíme, že donedávna se tyto společnosti snažily vykreslovat samy sebe jen jako dodavatele technologií „nezávislým“ řidičům. K avizovanému kroku nutí Lyft a Uber trh: pasažéři by stěží byli ochotni usednout do „pojízdné rakve“, potenciálně řízené přenašečem koronaviru, který kvůli obživě porušuje karanténu. Opět se tak ukázaly společenské náklady prekarizované práce, v tomto případě v minimálním rozsahu internalizované firmou, která tuto formu zastřeného zaměstnaneckého poměru zneužívá a přenáší tak náklady absence zdravotního a sociálního zabezpečení svých řidičů na společnost.
Petr Gočev, ekonom
Žádné komentáře:
Okomentovat