Nejnovější dílo streetartového umělce Banksyho se hřálo v očích veřejnosti jen pár hodin. Banksy, mysteriózní grafiťák, politický aktivista a umělecký provokatér oceňovaný na 20 milionů dolarů, se tentokrát rozhodl svým novým dílem okomentovat pandemickou krizi.
V několika vagonech londýnského metra vyobrazil své typické krysy, z nichž jedna pšíká koronavirové kapénky po oknech a jiná se snáší na roušce jako na padáku. Uznání se mu za jeho černohumorný twist tématu, které hýbe světem, dostalo takřka okamžitě – v podobě úklidové čety, která si v metru povšimla „něčeho s krysama“ a Banksyho nejnovější piece bezodkladně zlikvidovala jako jakoukoli jinou čmáranici.
Není to poprvé, co Banksyho dílo přežilo jen chvíli: seznam jeho zničených prací vystačí na samostatnou stránku Wikipedie. Londýnský dopravní podnik Transport of London se však k aktuálnímu krysímu incidentu postavil se ctí: oznámil, že jeho pracovníci vykonali svou práci podle všech regulí, protože v metru nemá graffiti co dělat, a následně nabídl Banksymu, aby tam své dílo vytvořil znovu, tentokrát s povolením a oficiálně – protože koneckonců razí užitečnou zprávu: noste roušky.
Ne každé umělecké dílo, které zmizelo v propadlišti uměleckých dějin obdobně neslavným způsobem, mělo však takové štěstí, aby mohlo ožít druhým životem.
Uklízečce ve městě Bari v jižní Itálii se nedá vyčítat, že drobky z rozdrcené sušenky na podlaze galerie Sala Murat považovala za nepořádek, smetla je na lopatku a vyhodila do koše. Současně s tím vyhodila i kusy lepenky a papíru, které se povalovaly opodál. Nemohla tušit, že ten binec je ve skutečnosti moderní umění, oceňované na hodnotu 10 tisíc eur. Galerie se za ni postavila – paní jen dělala svou práci a dělala ji velice, velice důkladně.
Forbes
Žádné komentáře:
Okomentovat