Jak moc člověk užíval života
se častokrát ukáže až na pitevně. Do ní se vozí nové zboží po dvojnásobném
potvrzení exitu ošetřujícím lékařem a dvou hodinách na příslušném oddělení
(sichr je sichr).
Když se tělo vykuchá,
prohlédnou se jeho orgány a doktor udělá poznámku do notesu, všechno se naháže
zpět. Se zašíváním to není třeba příliš hrotit. Chlapovi se obleče "kvádro
a šlajfka", ženě "zapnou knoflíky na blúzce" až po bradu, odfláknutou
práci odhalí jen červi.
Od šesti let nás systém
připravuje na směny a úřady. Držet hubu, mlčeti zlato, pusinku na zámeček a
zahodit klíček. To jsou nejvyšší moudrosti škamen a nejlepší kvalifikace na
trhu práce. Aby vůbec školou vycvičený člověk hubu otevřel, potřebuje chlast, a
tak se navzájem posloucháme hlavně v hospodách. Jak by ne. Osm hodin denně na
vás řve šéf a na něj jeho šéf.
Lidé zejména v rannějších
fázích života mají tendenci otvírat hubu, postupně se ale dozvědí, že je to v
každé životní fázi zbytečné.
Plody třináctileté důsledné
kastrace uzrávají na vysoké. Středoškolská hravost a zábavnost je v prdeli, o
to víc studenti předstírají intelektuální puzení. To je důvod, proč
"intelektuál" svými vědomostmi nudí.
Personalistky korporací dávají
přednost lidem, kteří si dobrovolně nechali srát na hlavu o pět let dýl než
ostatní, což mohou doložit vysokoškolským diplomem. Hravost je spolehlivě
potlačena, intelektuální puzení ustane po prvním roce v kukani s PC a
angličtinou.
Toho, co je mně pro lidskou
bytost přirozené a nezbytné ve dvaceti, se vám dostane až v sedmdesáti, když
vás děcka odsunou do domova důchodců. Celé dny si můžete hrát a žertovat.
Nikoho to nepohorší, protože to nikoho nebude zajímat. Nejvřelejší odezvy se
vám dostane, když vám na vaše jankování při výměně bažanta předepíše vrchní
sestra silnější prášky.
A tak je nakonec jediným
ostrůvkem svobody a rovnosti hospoda. V ní si sedá právník vedle pokrývače a v
semletým ťunťovi se po několika pivech probouzí hravý děcko ze základký,
vtipnej sígr ze střední a přemýšlivý bohém z vejšky. Co na tom, že se po pár
dalších pivech provalí, že je to jen otravnej kretén, kterýmu jinej degen po
právu rozbije hubu.
O učitelkách si člověk
většinou potvrdí zažitý klišé:"Třikrát to neuměl, třikrát dostal šanci,
napočtvrté jsem ho před celou třídou ztrapnila, že so dokonce začal vést
sešit!" Platí i to, že dost pijou a že aspoň svoje vlastní děti mají rády.
Občas bývá překvapivě náročný
odhadnout, jakej vztah spolu dva lidi u stolku mají. Když si v duchu tipnete,
že tihle dva jsou tu na obchodní schůzce a jeden z nich brzo skončí s novou
pojistkou nebo nevýhodně úročeným účtem, a pak zjistíte, že celou dobu
odposloucháváte rande dvou píáristů, je jasný, že o pravým kancelářským světě
pořád víte hovno.
"Tak dělal jsem toho
hodně, při práci na časopisu divadelního festivalu pro JAMU jsem se naučil
především rychlost, pohotovost a schopnost improvizace," rozjíždí to
pětadvacetiletej kluk na starší bábu v bistru se zdravým jídlem.
"Spolupráce s Janem Sobolem na filmové produkci pro mě byla důležitá svou
precizností a nutností koordinace velkého kolektivu. Tam jsem se naučil týmové
práci. Pro mě je důležité pracovat s lidmi, co mají za sebou zajímavé
projekty," chrlí ze sebe nadupaný síví. "Čili se dá říct, že máte rád
práci s ldmi?" přerušuje ho otázkou bába a začíná být jasný, že se klučina
právě potí na pracovním poho voru. "Rozhodně. Když jsem byl na stáži v
Dánsku, kde jsem režíroval pohybové představení na jednom tamním projektu, tak
se mi líbila právě práce s lidmi z různých kultur, lidi mě baví a zajímají,
jsou pro mě zdrojem inspirace, a proto jsem i tady." "Dobře, takže
byste chodil dvakrát týdně, Linda vás naučí, jak se dělá kafe a časem byste
snad mohl směnu zvládnout i sám," klube se nakonec z paní nikoli kulturní
manažerka Národního divadla, ale provozovatelka bistra. Mladík práci s vděkem v
talentovaných očích přijímá.
Kecy odposlechnutý v
hospodách vypovídají o světě českých opilých zoufalců, kecy z kaváren zas o
lidech, co pijou víno v pracovní době a říkaj tomu pracovní schůzka. V čajovně
se úchylně šeptá a uslyšíte tam leda objednávku Eshan Mao Feng Cha. Pokud by
člověk toužil po nějakém objemnějším poznání a cizích krajích, nezbývá, než se
vrátit do postele k Simpsonům nebo South Parku, kde je opravdu všechno.
Je jasný, že kdo mele hovna
devadesát procent svýho bdělýho života, aby se nedostal do problémů se šéfem,
svým bankovním poradcem a sám se sebou, nepřestane je mlít ani v hospodě.
Rezignace debilně nežvanit s sebou nese rezignaci na skutečnou zábavnost a
vzájemný porozumění.
Rezignace na pochopení
druhýho pohlaví je zlatou tradicí českého národa, která se utužuje právě po
paluších. Příchod ženy k hospodskému stolu je pokynem ke konci zábavných témat.
Vtipálci se mění na domácí kuchaře, cyničtí teoretici na citlivý chlapce s
problémy z dětství a i zatvrzelí posměváčci na ohleduplné pejskaře. Od holek se
očekává, že právě tady na tyhle debility budou zvědavý.
I slečny se dvěma tituly
vzájemné setkání přinutí k prostému poměřování pipinek. "Ty jsi retardovaná?"/
"Já jsem taky retardovaná!" - říkají jejich výrazy, když na sebe
narazí v mužském kolektivu a sednou si stranou, aby si hezky popovídaly. Díky
tomu i reálnej retard s hovnem na botě, kterej vysokou nedodělal ani po sedmi
letech chlastání na Skleněnce, může vedle svý přítelkyně zazářit jako člověk
nezabývající se banalitama. "Holky si pokecaj," škytne a jde si na
bar objednat panáka. Cítí se moudrý jako Halík.
Zhruba v sedmi letech už
holčičky tuší, co se od nich čeká, a odpověď na otázku, čím by chtěly jednou
být, mění z prezidentky na učitelku, modelku nebo bezpečně maminku. Kluci jedou
prezidenty klidně dál, i když se ještě v pátý třídě pochcávaj. O desítky let
později prochcanej důchodce v domově poučuje čupr babču luštící v devadesáti s
přehledem samurai sudoku, že on dělal v Libyi inženýra a svými výstupy z
Cimrmana bavil beduíny na poušti. Co dělala bába, ho nezajímá. Na holčičí
humory nebyl nikdo nikdy zvědavej.
Všechna moudra, která v
hospodě za život naberete, by se dala shrnout do jedné: Jediné, co nám v životě
zbývá, je hrdost na vlastní bezvýznamnost.
Už Descartes si všiml, že
rádi čucháme k vlastním prdům. Těžko to ale někomu vyčítat, většina z nás nic
jinýho než vlastní prdy nemá a dovednost milovat svý pšouky je jediným
softskillem, který rozvíjíme opravdu vsichni.
Když na svou práci může být
hrdý péro, co okrádá stařenky a ještě se u toho cítí jako profík, jak teprv
vypadá hrdost a sebeúcta lidí s pravidelnou prací a takřka vzornou platební
morálkou, kteří si nemusejí půjčovat na nájem od rodičů a pochybných agentur?
Lidé schopní zajistit si standard každodenních meníček, pátečních kaleb a
nedělních obědů ve "slušnější restauraci" získávají pocit, že do
všeho vidí a na základě otupující pravidelnosti svýho života mají o světě co
říct.
Většina lidí nemá díky své
profesi ani peníze, ani respekt okolí. Jediný, co tak zůstává, je svědomitě
pěstovaná sebeúcta. Z jejího budování se stává celoživotní projekt, který svou
náročností a komplexností dalece přesahuje jakékoliv vzdělání, zaměstnání,
rodinu nebo zapáleně pěstované koníčky. Získat a udržet si úctu k sobě samému z
těch drobků a hovínek, na které v životě narazíme, je největším duševním
výkonem, který za život vykonáme.
Každodenní ranní vstávání do
práce vyvolá po letech absurdní hrdost. Člověk, který se dokáže den co den
donutit vylézt z teplejch peřin, začne mít pocit, že dokáže hodit do latě nejen
sám sebe, ale i ostatní. Touží tento pocit na někoho uplatnit, a obvykle to
schytávají jeho vlastní děti nebo jiní nezaměstnaní členové rodiny.
Holka, co na gymplu vedla
vážný řeči, pak šla studovat dramaturgii, napsala na "A" diplomku o
brýlatých frantících, co mně provozovali pop-existencialismus, teď svoje
ojedinělý nadání uplatňuje ve službách Blesku pro ženy. "Aspoň má práci a
nefetuje," říká si pragmaticky její máma, ale hrdince naší doby pravidelná
výplata na účtu ke štěstí nestačí. A tak hovoří důležitě o práci pro
"lifestylový magazín" a i přes svou tělnatost způsobenou zajídáním jarních,
letních, podzimních a zimních depresí levnými sladkostmi se stylizuje do
pařížské intelektuálky, která musí odmítat nabídky od filmu. Stejně jako všichni
v její pozici si tahle intelektuálka z Brna vytváří představu o sobě a očekává,
že v okolí se k ní bude někdo chovat podle jejích představ jako ke "světácké
redaktorce". Vytouženou představu o světáctví jí však jakž takž splňují
jenom dvě kamarádky, se kterými při spolecnych večírcích plných vína končí
diskusema o tom, který prášky nasadit na zimní (letní, jarní, podzimní)
depresi.
Vytřískat z prací v neziskovkách,
korporacích nebo za barem kousek smyslnuplnosti je nemožný. Bohužel se o to
většina lidí snaží. I momentálně nezaměstnaný dietolog potřebuje okolí a hlavně
sobě neustále vysvětlovat význam svojí pracovní náplně, která spočívá v
nalhávání movitým klientkám, že drobný zmeny v jídelníčku můžou od základu
změnit jejich život - co se týče smyslu života, hůř jsou na tom jenom podnikoví
právníci.
Otázku "Proč?" si už
pak pracant, který má aspoň zbytky pudu sebezáchovy, raději neklade vůbec.
Vstávat denně po zazvonění
budíku není úspěch z žádnýho hlediska. Přesto je v tomto mučivým aktu zdroj
sebevědomí většiny lidí, který tvoří zácpy na silnicích a kteří si při cestě z
práce nebo do práce navzájem smrděj do ksichtu v MHD. Je to totiž to největší,
co v životě dokázali.
Do oblasti toho, na co je
člověk hrdý se nakonec přesouvají i tak dementní věci jako zvyk mít každý den k
obědu maso (nebo naopak nemít), nosit do práce zásadně světlé košile i vlastní
únava nebo schopnost pracovat dvanáct hodin v kuse bez nároku na peníze navíc
doplněná světaznalým komentářem, že "takhle to dneska chodí".
Nezbývá, než se uchýlit k
dobře známýmu triku spočívajícím v hrdosti na rodinu a na zplození digitálně
dementních dětí vychovávaných seriálama na kompu, díky kterým můžou jejich
rodiče podnikat i o víkendech. Zatímco děcka dospívají k osudům nezajímavých
trotlů, bezděky tím přinášejí svým rodičům pocit, že jejich život za něco
stojí. Jedna varianta sebepotvrzení čeká i na bezdětné. Vždycky totiž můžete
být hrdí na svůj věk. "Hele, mně je čtyřicet, mně nemusíš nic
vykládat," je věta, kterou při cestě zvracet vytáhne i učitel tělocviku na
učňáku, kterýho právě zhulila parta teenagerů.
Lidská zbytečnost je tmelem
našich všedních dní. Svět nemá smysl, umřem a nic se nestane. Zpívá o tom i
Honza Nedvěd, takže se na toto téma nemusíme hádat.
Zatímco smrt činí lidi rovnocennými,
hierarchie mezi nimi spočívá v tom, kdo se dokáže během života více přiblížit
ideálu čiré zbytečnosti. Ne každý nakukuje do její první ligy za pomocí selfie
sticku s nadějí na více lajků pod fotkou. Rok po roce však laťku zoufalství a
zbytečnosti posouváme. Behem toho se většina z nás dokáže účinně vyhýbat čirému
zoufalství a najíždí na vlnu takzvané životní spokojenosti. Za spokojenost pak
platíme krutou cenu v podobě vlastní trapnosti.
Demence a trapnost se
vyvíjejí dynamicky. Stejně jako v případě všech věcí podléhajících evoluci,
nemůžeme předem odhadnout, jakým směrem se budou oba fenomény posouvat. Lidstvo
se aktivně podílí na vývoji a kultivaci všech prvků, které demenci s trapností
vytvářejí, tudíž ani jejich popis nebude nikdy ukončený.
Botox do rtů i jiných části
obličeje si dnes opravdu moderní žena aplikuje už kolem pětadvaceti. Správná
botoxářka totiž ví, že věk, ve kterém si nechá mumifikovat xicht, jí už zůstane,
čili za čtyřicet let bude vypadat jako karikatura přítomnosti.
Moderní muži si zase kurví
játra anabolikama, aby jejich svalstvo dosáhlo ještě víc dechberoucích rozměrů.
Dávat si chemku do rtů kvůli
mrdání idiotů z posilovny sice vždy připadalo "lidem od knih" jako
směšný životní program, tito věční rýpalové ale díky svému přístupu k životu
jsou daleko víc v prdeli než zbytek populace.
O dost spokojenější jsou
masoví konzumenti. Zdrojem jejich životního štěstí je mantra "za málo
peněz hodně muziky" a vždycky se najde dost řetězců, které ji s širokým
úsměvem a v jasných barvách bude potvrzovat. A tak během Dnů italské kuchyně mohou
domovy středně a nízkopříjmových rodin zavonět na pár dní "pravými janovskými
lasagnemi" a všichni, kdo se rozhodli hledat štěstí a smysl na tenké
hranici mezi příjmy a výdaji dostanou behem čtení slevových letáků v
supermarketech potvrzení, že se rozhodli pro tu správnou life strategii.
V rámci Česka je lov o
desetinu procenta levnějších poravin a elektroniky stále populárnější než
botox. Přeci jen kuchařka Ládi Hrušky s receptama do stovky překonala za měsíc
i paměti Jiřiny Bohdalové, a měla tedy na české nákupáře nesrovnatelně větší
dopad než Angelina Jolie na botoxářky.
Bezvýznamnost se dá krásně
aplikovat na internetu, který od svého vzniku porodil už desítky milionů
virtuálních hrdinů a dobyvatelů. Internet je plný informací a je potřeba ukázat
všem ostatním, že vy je máte první/jinak/správně.
Turbulence násilností,
migrace a další okolnosti ve vnějším světě přiživují extrémní růst demence a
trapnosti. Dnes už de facto stačí jen sdílet libovolný články z novin a
komentáře podivínů s hláškou "já jsem to říkal".
Dokud je člověk mladý
alkoholik, co nic nedotáhl do konce, může předstírat potenciál, talent a
zároveň s ležérní grácií unikat všem škatulkám, které se mu snaží okolí
prisoudit. Horší to mají lidi po třicítce. Udržovat si s přibývajícími léty
auru osobité zbytečnosti chce především prachy, hodně prachů. Musíte aplikovat
svou zbytečnost tak unikátně, abyste se mohli vysmeknout z jakýkoli kategorie,
která by kromě vás mohla zahrnovat byť jen jednoho dalšího retarda.
Osobitou zbytečnost je nutný
pilovat už od ranného věku a jen pár jedinců v ní dosáhne tak fenomenálních
výsledků, že je prostě není možný napodobit. Doba sociálních sítí je zlatou érou
zbytečných osobností. Spousta rozených zoufalců má na Facebooku z nebe spadlou
platformu mně pro mě prezentování svýho přirozenýho talentu na zbytečnost.
Zároveň sám Facebook
provokuje nekonečnou řadu původně vcelku normálních lidí k tomu, aby svůj (už
tak dost zbytečnej) život zasvětili nepřetržitýmu usilování o to stát se
právoplatným členem virtuální elity zoufalosti. Jde o to najít své vlastní
zbytečné Já, pročež nejkupovanější kniha dneška se jmenuje Choose Yourself! Smutnými
hrdiny boje za unikátní zbytečnost jsou chudí unikátní zbyteční - marketingový
expert celkem snadno přesvědčí sebe i okolí, že není prodejní děvka, ale bystrý
glosátor dění a něco jako spisovatel.
Kulturní postřehy z víkendu
na Vysočině také zdaleka nedosahují kvalit kulturní výměny, kterou zažívá
milionář s trojkou thajských šlapek.
Sociální sítě definitivně smazaly
rozdíl mezi zábavou a nudou. Lidi se na nich stali tak závislí, že čumět celý
dopoledne do blba a u toho chlastat už není výrazem rezignace, ale odvážnou
akcí člověka, kterej má koule se na několik hodin dobrovolně odstřihnout od
nekonečně ubíhající zdi Facebooku.
Sociální sítě definitivně smazaly
rozdíl mezi zábavou a nudou. Lidi se na nich stali tak závislí, že čumět celý
dopoledne do blba a u toho chlastat už není výrazem rezignace, ale odvážnou
akcí člověka, kterej má koule se na několik hodin dobrovolně odstřihnout od
nekonečně ubíhající zdi Facebooku.
"Celou noc jsem
poslouchal osmdesátkovej f.a.k.t.-j.a.k.o.-d.o.s.t.-š.p.a.t.n.e.j. pop,"
zdůrazňuje mladej (ještě pořád trochu) hipstr po šichtě v korporátu, jak moc se
předešlou noc nebavil. "Ráno sem si lupnul dva lexíky a šel do
práce," doplňuje a vypadá to, že neví ani dnes, co a proč vlastně říká a
dělá. Když ale tuhle nanicovatost překlopí do facebookovýho postu, najednou to
nějak dává smysl. I absurdní komentář z nudy o nudě si většinou vyslouží lajk,
fotka kousku městskýho úpadku na Instagramu zajistí ležérní znuděnou image. Pro
sociální sítě naředěný umění a ironickej humor vytváří pořád další a další
vrstvy nudný zábavy.
"Sledování Facebooku je
první věc, kterou 67 procent uživatelů udělá jako prvni po probuzení,"
chlubí se Zuckerberg v prezentaci pro inzerenty. A skutečně, tříčtvrtě národa
se zalepenejma očima otvírá Facebook, aby své celodenní nudě dalo tvar až do
usnutí. Když vám pod prstama po informační dálnici sviští jedinečné životní
okamžiky z celýho světa s kadencí odpovídající vaši schopnosti scrollovat,
mozek rychle otupí a chce stále silnější dávky: napadení medvědem není tak
zábavný jak škytající chlapeček při zpěvu britský hymny, ale i to je hovno
oproti tomu, že vašemu kámošovi vaše kámoška nepotvrdila "Ve vztahu
s".
Na rozdíl od televize to všechno
můžete sledovat i v práci a na rande.
Vzrušujícím a častokrát
příjemně sebeuspokojivým projevem vlastní zbytečnosti je nenávist k ostatním
lidem.
Rasisti ukazují svý know-how
zbytečnosti na každým kroku: zanadávat si na cigány, slupnout sedm pivek a
spokojeně ráno s kocovinou volat šéfovi, že vás bolej zuby.
Sociální sítě jsou pro šíření
nenávisti a názorů jakýhokoli typu ideální. Lidi svou zbytečnost už na nich
dokázali v bilionech interakcí a vyjevili na bilionu uploadovaných fotek.
Sdělení o tom, kdo je piča,
je třeba doplnit filosofickým pohledem na věc.
"Doma je tam, kde je
puštěná televize," říkávalo se za našich babiček. "Oni doma nemají
ani televizi," poplašeně hlásí strejda, když chce popsat, jak moc jsou
sousedi v piči. Starý televizní časy umožňovaly dávat politikům srandovní
přesdívky, nebo všem v televizi říkat jednoduše "buzna", což mělo
blahodárnej vliv na rodinnou soudržnost. V případě vážnějšího názorovýho nesouhlasu
pak vesnická babča pinkla Klause na obrazovce do nosu a o zábavu bylo
postaráno.
Člověk se během naplňování
své zbytečnosti posouvá nepředvídatelným smerem. Nejlíp se to dá sledovat na
třídních sratech: kdysi se tři kámoši smáli všemu a všem, zatímco chcali
vratnýmu na dveře. Po dvaceti letech se hádají o to, kdo z nich má větší
respekt - jestli kurýr, pracovník justiční stráže nebo vedoucí směny v Lidlu.
Třídní srazy fungujou jako
mezičasy, kdy si bývalí spolužáci ukazují, kdo z nich to zatím v životě posral
nejmíň, zároveň se potvrzuje, že karty byly rozdaný už v patnácti.
Ve škole vysmívaný lúzr,
kterej to podle svýho názoru někam dotáhl, celý večer přemýšlí, jak ostatním
ukázat, že se role otočily.
Poučování a udílení obecných
rád ohledně toho, jak to v současným světě chodí, nakonec převáží nad pečlivě
připravenými sebeprezentacemi.
Dokud lidi studujou vejšku,
nebo jsou pár let po ní, můžete skrývat vlastní neúspěch za hledání inspirace,
jehož mučivostí se dá dokonce chlubit. Po pětatřicítce se ale hipsterská
povýšenost musí sklonit před étosem živitele, byť potenciální rodiny.
Intenzita mentorování a
přetvařování roste s každým dalším kariérním a rodinným selháním, rozvodová
zkušenost dává poučovací munici o fungování vztahů, vyhození z práce vzbuzuje v
ostatních pocit, že vědí, jak dělat kariéru. Svůj ostentativní smutek dávají
najevo i ti, kteří zbohatli.
Auta, telefony, účesy a
bytové dispozice jakožto argumenty toho, kdo to posral a kdo vyhrál, oněmí až
se stářím. I když už na střední bylo jasný, že tupý synek boháče skončí jako
skladník u táty ve firmě, snaživý holky dobrý v jazycích budou dál přednášet
svou demenci jako učitelky a namyšlení milovníci čtení zůstanou namyšlení, ať
už budou prodávat v knihkupectví, nebo psát články, který nikdo nečte. Na co
kdo umře - to je zcela jistě dobrodružnější hra. Žlučový kameny a potíže s
močením lidi sbližují daleko spolehlivěji než všechny knihy guru Osha dohromady
a z bývalých spolužáků se na srazu padesát let od maturity stává zase jedna
třída.
Žádné komentáře:
Okomentovat