úterý 13. října 2020

zákazníci a média

Skvělé bylo, že covid klienty donutil urychlit digitální transformaci. Firmy, které mají tisíce, desetitisíce či statisíce zákazníků, ať už jsou to banky, energetické společnosti, maloobchodní řetězce a další, konečně přistoupily k automatizaci procesů, personalizaci. To ve zkratce znamená, že v momentě, kdy je zákazník kontaktuje, už o něm vědí všechno. Co si koupil a kdy, o co bude mít pravděpodobně zájem, zda byl na prodejně konkurence, jestli si na něco stěžoval. 

V průběhu covidu si firmy uvědomily jednotlivé odlišnosti v typech marketingových nákladů. Nákupy outdoorové reklamy nebo inzerce v tradičních médií se obvykle uskutečňují dlouho dopředu a v průběhu kampaně nemůžete nic změnit, na druhou stranu inzerci v digitálních médiích lze rychle přizpůsobit podle potřeby. Není problém kampaň zpomalit, ukončit nebo naopak znovu odstartovat s jinou kreativou ve velmi krátkém čase. To je samozřejmě ohromná výhoda digitálního marketingu. Díky tomu nedocházelo k takovému krácení rozpočtů, jako to zažila tradiční média. Naopak mnozí inzerenti investice navýšili, protože lidé trávili na internetu mnohem víc času.

Kromě značek z e-commerce a dalších typů byznysu, kde se to přímo nabízí, které z nich si podle vás z krize dokázaly udělat konkurenční výhodu?
Takové, které se dokázaly vcítit do zákazníka a jeho potřeb. Nechci se vyjadřovat k práci konkurentů, ale z našich klientů tohle zvládla skvěle třeba Billa. I v tom počátečním chaosu byla schopná pružně informovat zákazníky o tom, jak mají její obchody otevřeno, jak se starají o bezpečnost zaměstnanců i zákazníků atd.

Žijeme v době přebytku a rychlé devalvace informací. Jak se za této situace dá prosadit a jak si udržet loajalitu zákazníků?

Miroslav Král: Tím receptem je autenticita, blízkost k zákazníkovi. Komunikace značek musí být relevantní, mít rozumnou frekvenci a načasování. Nejhorší je, když značky dělají reklamu bez ohledu na potřeby zákazníka, to lidi jenom otráví. Značky by měly komunikovat tak, aby spotřebitele inspirovaly, ulehčily mu rozhodování. A aby značka byla k dispozici kdykoliv, kdy o ni zákazník projeví zájem.  

Kterou z nových technologii považujete za klíčovou pro obor digitálního marketingu?
Těžko vybrat jednu jedinou, protože to je celý ekosystém. Pokud chce být značka úspěšná, musí být  klientovi stále nablízku, takže ho musí ho obsáhnout celý, ať jsou to vyhledávače, online video kanály, sociální sítě, prémiové weby… Padesát až šedesát procent úspěšnosti komunikace představuje kreativa. Musí být taková, aby si klient na značku vzpomněl, až bude nakupovat. Zároveň je to ale i o měření, zpětném ověření, jak která reklama fungovala.






zakladatelé agentury Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkoušky z lásky

Připadá mi to absolutně nemožné, ale buď se mi rozbilo vyhledávání, nebo jsem skutečně ještě nikdy nevyzval ke zrušení Vánoc. Tudíž je dost ...