To jsou slova, která můžeme slyšet v závěru čtvrté hodiny zasedání zastupitelstva Ústeckého kraje z 27. ledna letošního roku. Pronesla je Pavla Tomášová, tehdejší opoziční zastupitelka za ANO z města Litvínova.
Tomášová se následně ptala, jakým usnesením rady byl Farkač do pracovní skupiny jmenován a navrhla hlasovat o jeho odvolání. Tehdejší první náměstek a bývalý litvínovský místostarosta Martin Klika, na něhož otázka směřovala, ale odpověděl vyhýbavě a věc rychle zametl pod koberec.
Odvolával se přitom na Farkačovy údajné odborné kompetence: „…pan Farkač pro mě je záruka dobrého analytika… To je člověk, který rozumí energetice, rozumí plánování té energetiky, proto si myslím, že by tam měl být… nevidím jediný důvod, proč ho jako zástupce v té pracovní skupině měnit,“ obhajoval, proč kraj takto vychází vstříc zájmům uhlobaronů.
O návrhu Pavly Tomášové se nakonec v lednu ani nehlasovalo. Klika si prosadil svou. Klikovi sociální demokraté v kraji spolu s komunisty hejtmana Oldřicha Bubeníčka vládli od roku 2016 až do letošních říjnových voleb.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a ministr životního prostředí Richard Brabec (oba ANO), kteří komisi společně vytvořili a společně jí předsedají, původně slibovali, že poradní orgán vlády bude především odborný. Nakonec mezi sedmadvaceti členy ústřední komise, i ve třech pracovních skupinách, které pod sebou vytvořila, převažují lidé z politiky a byznysu.n
Také fosilní firmy jako ČEZ, Sokolovská uhelná či právě Tykačova Sev.en Energy do něj dokázaly různými cestami — převážně skrz „podnikatelské“ organizace — nominovat své zástupce. Farkač tak není jediný „Tykačův člověk“ v komisi — ve stejné pracovní skupině sedí rovněž bývalý ředitel uhlobaronových těžebních společností Vladimír Rouček. V jiné skupině zase Farkačův nadřízený, generální ředitel Sev.en Energy Luboš Pavlas.
Zatímco Roučka a Pavlase do pracovních skupin ale nominovaly zmiňované „soukromé“ podnikatelské organizace, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů a Svaz průmyslu a dopravy, Farkač formálně zastupuje Ústecký kraj — tedy orgán veřejné správy, jenž by měl, přesně jak upozorňovala zastupitelka Tomášová, hájit primárně veřejné zájmy, a nikoli zájmy soukromých subjektů. Jeho nominace je tedy nezdůvodnitelná.
Počerady jsou přitom dokonce jednou z třiceti nejvíce znečišťujících elektráren v Evropské unii.
Je tedy zcela evidentní, v čem především spočívá Farkačova „odbornost“: poznat, co ohrožuje zájmy jeho zaměstnavatele, a snažit se tomu stůj co stůj zamezit. Jiné uhelné firmy jako například ČEZ totiž proti nejlogičtějšímu kritériu uhlíkové náročnosti nic nenamítají.
O střetu zájmů tak hovoří i jeho kolegové ve zmíněné pracovní skupině: „Je s podivem, že zrovna tak velká a významná instituce, jako je Ústecký kraj, není schopná vyslat do pracovní skupiny uhelné komise svého vlastního odborníka a obsadí takto své místo zástupcem soukromé korporace,“ upozornila v rozhovoru pro Deník Referendum Kristína Šabová z právnické organizace Frank Bold. „Jeho střet zájmů je jednoznačný, Sev.en Energy má směrem ke konci uhlí své vlastní jasně definované zájmy. Farkač jako zástupce jejího ředitele sedí na dvou židlích,“ dodává.
Naopak Klika na zastupitelstvu letos v lednu tvrdil, že Farkače do komise nominovala takzvaná „Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje“. To je jakási „krajská tripartita“, spolek právnických osob, který vedle kraje sdružuje také zástupce byznysu a odborů. Jde o formálně nezávislou instituci, v níž mají ale uhelné firmy a na ně napojení politici tradičně velmi silnou pozici.
V minulosti — například během sporů o možné prolamování limitů těžby uhlí — jednohlasně prosazovala další rozšiřování těžby a v praxi tak fungovala jako nátlaková organizace uhelné lobby. Logo Sev.en Energy i dnes visí na jejím webu pod kontakty na sekretariát. Ten přitom v Mostě sídlí přímo v budově takzvaného „Výzkumného ústavu pro hnědé uhlí“ — instituce, jež je reálně akciovou společností, vlastněnou napůl přímo Tykačovou Vršanskou uhelnou a pod ČEZ spadajícími Severočeskými doly.
V souvislosti se střetem zájmů Andreje Babiše se často hovoří o „agrofertizaci státu“. V kontextu Farkačova a Klikova střetu zájmů se přímo vnucuje podobná metafora: Ústecký kraj byl v minulých volebních obdobích „sev.enizován“ natolik, že pro uhelnou firmu nebylo problémem využít jej jako svou „prodlouženou ruku“ a dostat svého člověka na místo, které je pro její zájmy rozhodující.
Že tomu tak skutečně bylo, stvrzují mnozí znalci severočeských poměrů. Podle Lea Steinera, mosteckého rodáka a dotačního experta, který pomáhal rozkrýt korupční kauzu tunelování evropských fondů ROP Severozápad, se proces prolínání politické a ekonomické moci v severních Čechách táhne hluboko do minulosti.
„Uhelné zájmy to v Ústeckém kraji s politiky vždycky uměly,“ říká Steiner, který hovoří ještě ostřejšími slovy než ředitel české pobočky Transparency Ondráčka. „Uhlobaroni si protizákonně zprivatizovali své velké podniky a díky vynikajícím vazbám na místní, ale i celorepublikové politické vládce jako bonus zprivatizovali také významnou část veřejné správy v regionu,“ hodnotí.
Vznikla tak hustá síť personálních i politických vazeb, z nichž mnohé mají původ ještě před lety 2005 až 2008, kdy Tykač uhelný byznys převzal od party kolem Antonína Koláčka, která tehdy ještě Mosteckou uhelnou společnost dnes již důkladně popsaným podvodným způsobem zprivatizovala. „Už vytunelování Mostecké uhelné společnosti by se neobešlo bez politické podpory v regionu,“ připomíná Steiner.
Popisovaný střet zájmů, kdy Ústecký kraj v jedné z pracovních skupin uhelné komise z rozhodnutí prvního náměstka Kliky zastupuje asistent ředitele Tykačovy Sev.en energy Pavel Farkač, je tak jen špičkou ledovce. Je nejkřiklavějším příkladem vlivu, který Tykačův byznys v minulých volebních obdobích získal v celém Ústeckém kraji.
Josef Patočka
Žádné komentáře:
Okomentovat