středa 21. února 2018

Dva pohledy na štěstí

Pokud uchopíme štěstí nevhodným způsobem, může mít snaha o co nejšťastnější populaci nepříliš šťastné konce: klasikou v tomto ohledu zůstává román Aldouse Huxleyho Konec civilizace: aneb Překrásný nový svět, v němž většina společnosti dosahuje "štěstí" konzumací fiktivní drogy soma.

V perspektivě eudaimonismu se otázka po tom, co je štěstí, stává otázkou po tom, co je dobré či etické. Aristotelés na tuto otázku odpovídá klasickým výčtem řady ctností, z nichž čtyři mají podle pozdějších interpretací výsadní postavení: moudrost, uměřenost, statečnost a spravedlnost. Moudrý člověk volí správné prostředky k dosažení dobrých cílů, uměřený člověk využívá věci přinášející potěšení se střídmostí, statečný člověk čelící nebezpečí volí střední cestu mezi strachem a přehnanou smělostí, spravedlivý člověk dbá na dodržování práv svých i práv ostatních.

V případě hédonismu totiž platí, že člověk potřebuje stále větší dávky příjemných impulzů, aby udržel stále stejnou úroveň pocitu štěstí (slasti). To vede k tomu, že se soustřeďuje na způsoby jeho dosažení, které jsou snadno dostupné, obvykle prostřednictvím spotřeby, a naopak vytěsňuje nepříjemné skutečnosti, které jsou ale z psychologického hlediska nezbytné pro plný duševní rozvoj. Důsledkem hédonisticky orientované kultury jsou jevy jako konzumerismus (spotřeba mně pro mě spotřebu samotnou) nebo mediální infotainment (média závislá na přízni svých konzumentů upřednostňující "šťastné" a pokud možno banální "zprávy"). Tím, co podle Bruniho činí člověka šťastným, není bezprostřední hédonistické uspokojení, nýbrž jeho plné fungování ve společnosti. K tomu patří mimo jiné tzv. vztahové statky: většina věcí, na nichž lidem opravdu záleží, plyne z kontaktu s ostatními a týká se mezilidských vztahů - rodiny, přátel, komunity, v níž žijeme, a politické sféry. Člověk je ze své podstaty společenský tvor a vztahová deprivace (například vynucený pobyt na samotce) je jedním z nejhorších možných trestů. I kdybychom mně pro takového izolovaného člověka vytvořili materiální ráj na zemi přetékájící hédonistickými slastmi, většina lidí by podle Bruniho dala přednost životu ve společnosti druhých, i kdyby si měli materiálně pohoršit.

Postoj "radovat se z mála" však představuje problém mně pro mě hédonicky měřené štěstí, protože ukazuje, jak snadno je manipulovatelné.

Ani "index štěstí" nás nezbaví nutnosti odpovědět si na jednu ze základních otázek lidské existence: Co pro mě představuje štěstí a jakým způsobem bych ho měl dosáhnout?



Pavel Chalupníček
Trade off prosinec 2016 - únor 2017, ročník I 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zkoušky z lásky

Připadá mi to absolutně nemožné, ale buď se mi rozbilo vyhledávání, nebo jsem skutečně ještě nikdy nevyzval ke zrušení Vánoc. Tudíž je dost ...