Evropa má pouze 15 % STEM
(science, technology, education, Math), tedy inženýrů. V Indii je to 35 %, v Číně
dokonce 45 %. Tvrdím, že pro Evropu je to tikající bomba. Evropa se totiž musí
živit prodejem výrobků a služeb, které máme, a ty jsou hlavně o inženýrství.
Některé země si to uvědomují více, např. Německo - to má inženýrů relativně
dostatek.
Zato náš systém, české
školství obecně, je v katastrofickém stavu. Ukazují to i různé mezinárodní
testy. Nebudeme konkurenceschopní, což je velmi špatné.
Je jedno, kde začnou, hlavní
je, jaké úsilí vynaloží, aby se dostali do první ligy. Řečeno fotbalovou
terminologií, když budete mít myšlení první ligy, možná občas spadnete do
druhé, a zase se vrátíte do první. Když máte myšlení divize, tak skončíte v
okresním přeboru. A to platí pro sport stejně jako mně pro byznys nebo
politiku.
Když poznáte sami sebe, kde
je váš potenciál, tak pak na něm můžete pracovat. Tradiční vzdělávací systém je
založen na tom, že makáte na svých slabinách. A to je nesmysl.
Vždycky je potřeba rozvíjet
silné stránky - ty slabé pokryje někdo jiný. Je také velmi důležité pracovat na
vytvoření rovnováhy mezi úspěchem a štěstím.
Lidé si říkají, co chtějí
dělat a jak to chtějí dělat, místo, aby si uvědomili, proč to vůbec chtějí
dělat. A v tom je ten zásadní rozdíl. Otázky co a jak jdou do levé části mozku,
kde působí motivace. Ta je samozřejmě důležitá, jenže působí poměrně krátkou
dobu. Ale když se zeptáte, proč to chci dělat, tak je to o vaší osobní misi
postavené právě na těch silných stránkách. To jde do pravé části mozku a jedná
se o inspiraci. A to už je většinou na celý život. Tak by to měli dělat i
podniky, nejen jednotlivci.
Pokud chtějí být lidé
úspěšní, tak musí makat na svých silných stránkách a talentu. A najít způsob,
jak talent využít k naplňování osobní mise. Jedině tak je možné získat rovnováhu
mezi úspěchem a štěstím.
Člověk si potřebuje
odpočinout hlavně duševně, a pak je daleko efektivnější a produktivnější. Umět
zacházet s energií je důležitá věc.
Jan Muhlfeit
Žádné komentáře:
Okomentovat