Zaměstnanec začíná
profesionálně růst ve chvíli, kdy začne hledat odpověď na otázku: JAK pracovat pro
někoho, koho bych si normálně nevybral? Všimněte si těch tří písmen: JAK.
Nikoli ZDA. Práce pro někoho, kdo je konfliktní nebo nezdvořilý, přináší naší
osobnosti rozvoj celé řady dovedností a kvalit. Jestliže je dokážeme ustát s grácií
a výsledky, nadřízení tuto odolnost nepochybně zaregistrují a dříve nebo
později ji odmění lepší příležitostí. Pokud jsme totiž schopní poradit si s
nepříjemným zaměstnavatelem, proč bychom nedokázali vyjít s obtížným podřízeným
nebo důležitým zákazníkem? Obzvláště si uvědomme, že: Dovednost vypořádat se s
jakoukoli osobou, kterou potrebujeme, se nám zhodnotí ještě více, jakmile
začneme podnikat, mít vlastní firmu. Nebudeme mít jednoho nadřízeného, ale více
takových. Zákaznici, kteří nás budou živit, mají různé podoby, spády i
temperament. A někteří budou ještě méně strávitelní než ti nejhorší šéfové. A
my s nimi přesto už budeme umět vyjít.
Lídři se vždycky rodí
se schopností rozpoznat kvality druhých a zvyšovat jejich sebedůvěru
prostřednictvím komplimentů. Ačkoli to na první pohled vypadá, že s pochvalami
roste hodnota okolí, které chválíme (na které poukazujeme své světlo), ve skutecnosti
tím nejdůležitějším je reflektor, bez kterého by žádný objekt nezářil. Kde není
pochvaly, tam není ocenění. Spolupracovnici i nadřízení si brzy uvědomí, že
nejlepší kariéru dělají lidé, kterým šéfují lídři schopni vidět a ocenit silné
stránky.
Mít vysokou
zaměstnaneckou perspektivu znamená být nezávislý na konkrétní firmě. Tedy být
profesionálem, který má pozitivní vliv na lidi, ať pracuje pro kohokoli. Při
jednání s kýmkoli přemýšlejme takto: Nikdy nevíme, kdy budeme druhého
potřebovat. Lidé, ke kterým nejsme pohrdaví, i když se jim zrovna nedaří, před
kterými se nechvástáme ani nepropadáme zbytečně panice, takoví budou ochotni za
námi jít v podstatě kamkoli. Můžeme si tak vytvořit silnou vazbu a silný
kredit. Přistupujme k lidem sympaticky a empaticky. Ti, kterým se nedaří, ocení
náš laskavý přístup. A ty, kteří na nás budou hledět shora, zaujme naše
schopnost omezovat dramata na pracovišti. Obzvláště si uvědomme, že budování
dlouhodobých (téměř až) přátelství s lidmi z oboru se vyplatí. Jednoho dne
mohou být z klientů naši zaměstnavatelé, spolupracovníci nebo výrobci
reference, kterou budeme potřebovat třeba tehdy, až se nás na dalším místě, o
něž se uchazime, budou ptát, jak jsme schopni vycházet s lidmi.
FC 4/ 2015
ročník V
Žádné komentáře:
Okomentovat