„Zabíjení předsudků o východní Evropě,“ takový byl název velké hodinové prezentace na prestižním festivalu Berlinale o obsahu a smyslu existence svérázného festivalu Serial Killer, který se od roku 2018 koná v Brně.
Jde o první festival ve východoevropském regionu, který se rozhodl důkladně reflektovat aktuální televizní trendy. Celoročně propaguje šest nejlepších seriálů ze střední a východní Evropy nominovaných do soutěže o cenu Nejlepší seriál, které hodnotí odborná porota složená ze západoevropských profesionálů, z nichž většina tvorbu z této části světa nezná – protože ji nemá kde sledovat. Zároveň jde o tzv. decision makery, kteří jednotlivé tituly následně přímo kupují či je minimálně propagují dál.
„Vedle soutěže Killer přináší zdejším tvůrcům nejnovější seriály produkované lídry evropského televizního trhu, inspiraci a know-how producentů, analytiků a autorů úspěšných titulů. Hned od prvního ročníku akce zaznamenala velký zájem ze strany tvůrců z východní i západní Evropy, tuzemské publikum ocenilo i naši úplně první exkluzivní předpremiéru seriálu Most! za přítomnosti desetičlenné delegace, ačkoli se tehdy jednalo o zcela neznámý titul. Na tomto případu se asi nejlépe ukazuje smysl celé akce – předvídat a definovat trendy, podporovat výjimečné tituly a talenty,“ říká zakladatelka festivalu Kamila Zlatušková.
Serial Killer se soustřeďuje výhradně na fenomén takzvané quality TV (kvalitní seriálové tvorby) v přímé souvislosti s obrovským vzestupem VOD (video-on-demand) platformem, jako je Netflix, Amazon Prime nebo HBO. Právě fenomenální úspěch Netflixu donutil mnoho klasických veřejnoprávních i komerčních vysílatelů překopat jejich dosavadní strategie, koncepce i cíle a přizpůsobit se novým diváckým návykům. Bylo totiž nutné uspokojit požadavky domácího publika a zároveň obstát v tvrdé konkurenci na mezinárodním trhu.
Všechny tyto změny výrazně formovaly televizní vysílání v západní Evropě a velké množství západoevropských diváků si začalo v posledních letech předplácet nějakou formu VOD obsahu. Už v roce 2012 realizoval Netflix svou první koprodukci s norskou veřejnoprávní NRK s názvem Lilyhammer a dnes má v Norsku VOD služby předplaceno skoro 85 procent obyvatel. Ve východní Evropě jsou to podle loňských výzkumů přibližně tři procenta a je více než zřejmé, že rozdíl je to zatím stále propastný, ale bude se velmi rychle zmenšovat.
Letošní, „covidový“ ročník festivalu bude formálně jiný než předchozí dva roky. Organizátoři se už na jaře rozhodli nepodcenit avizovanou druhou vlnu pandemie a místo letenek pro zahraniční hosty a pronájmu velkých kinosálů investovali prostředky do nových webových stránek a vyjednávání licencí těch nejlepších seriálů pro plošné uvedení online. Výsledkem je spolupráce s jednou z nejstarších nezávislých VOD platforem v Evropě – DAFilms, kde můžete v termínu od 22. do 27. září sledovat online a zdarma to nejlepší z více než 20 seriálů ze současné evropské televize. Stačí se pouze zaregistrovat na stránce DAFilms.
„Předsevzali jsme si velmi nesnadný úkol a nabízíme divákům náročnější podívanou, než jsou klasické seriálové limonády. Je ale otázkou času, kdy se východní Evropa promění díky své silné filmové tradici a technologické vyspělosti v místo, které se z takzvané montovny stane mozkovnou s vlastním seriálovým jazykem a stylem. Vždyť právě americká verze seriálového hitu Černobyl ukázala, že východní Evropa je zdrojem mimořádně silných příběhů,“ doplňuje Kamila Zlatušková.
Forbes
Žádné komentáře:
Okomentovat